tendang Parti UMNO sejauh mata memandang....

KORANG MEMANG BEST SEBAB FOLLOW PARIT.COM

09 March 2010

MUFTI PENCACAI BELUM MENGAKU KALAH LAGI TU...

Penjelasan dari Mufti Sultan Perak

Mufti Perak, Tan Sri Harussani Zakaria berkata, tujuan beliau mengungkap kembali usahanya membantu menubuhkan kerajaan perpaduan di Perak adalah supaya tidak ada nada songsang dari mana-mana pihak yang menyatakan mufti tidak berperanan dalam menyatukan masyarakat Melayu Islam.

Kata beliau, tindakannya itu disebabkan ada pihak-pihak yang memohon nasihat dan pandangannya bagaimana perlu dilakukan bagi mengembalikan semula kekuatan Melayu Islam.

Berikut merupakan kenyataan penuh Mufti Perak :

Peranan mufti bukan sekadar memberi pandangan dan mengeluarkan fatwa

MAHA suci Allah SWT dan selawat atas junjungan Rasulullah pembawa rahmat ke seluruh alam. Amma ba'du.

Berkenaan anggapan Mursyidul Am Pas, Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat yang menyatakan bahawa saya adalah ejen UMNO dan bukannya seorang mufti menurut laporan akhbar pada Isnin 8 Mac 2010 adalah disangkal berdasarkan beberapa alasan:

1. Saya adalah mufti yang dilantik oleh DYMM Tuanku Sultan Perak yang antara lain tugasan utama saya adalah membantu dan menasihat DYMM Sultan dalam perkara yang berkaitan hukum syarak. Oleh yang demikian, segala urusan yang menjadi kepentingan orang Islam dan Islam itu sendiri, maka saya bertanggungjawab memberi pandangan apatah lagi ia membabitkan perpaduan dan hubungan antara dua parti terbesar orang-orang Melayu Islam. Ini selaras dengan saranan al-Quran supaya mendamaikan dua golongan yang bertelagah dengan seperti mana firman Allah SWT dalam surah Al-Hujurat ayat 9 :

Terjemahan : Dan jika dua puak dari orang-orang yang beriman berperang, maka damaikanlah di antara keduanya; jika salah satunya berlaku zalim terhadap yang lain, maka lawanlah puak yang zalim itu sehingga ia kembali mematuhi perintah Allah; jika ia kembali patuh maka damaikanlah di antara keduanya dengan adil (menurut hukum Allah), serta berlaku adillah kamu (dalam segala perkara); sesungguhnya Allah mengasihi orang- orang yang berlaku adil. - (9) al Hujurat : 9

2. Kenyataan yang saya utarakan tempoh hari adalah berdasarkan kepada pengamatan saya terhadap Pas Perak khususnya yang tidak mahu memberi ruang untuk berbincang semeja selepas mereka menang dalam pilihan raya yang lalu berkenaan perkongsian kuasa dengan rakan Islam yang lain dari UMNO, malah mereka tidak menunjukkan minat untuk mengadakan perbincangan dengan dakwaan yang pelbagai.

3. Saya mengungkap kembali apa yang yang berlaku bukan untuk merosakkan nama pihak-pihak yang terlibat, namun untuk mengimbaskannya kembali supaya tidak ada nada songsang dari mana-mana pihak yang menyatakan bahawa mufti tidak berperanan dalam menyatukan masyarakat Melayu Islam. Semua ini berlaku disebabkan ada pihak-pihak yang memohon nasihat dan pandangan saya, bagaimana perlu dilakukan bagi mengembalikan semula kekuatan Melayu Islam. Maka, saya berpandangan tidak ada jalan pintas melainkan berusaha bersama-sama mencantumkan semula dua parti yang majoritinya Melayu agar bersatu.

4. Ingin saya tegaskan bahawa mufti bukan sekadar memberi pandangan dan mengeluarkan fatwa berhubung dengan isu air mutlak dan haid sahaja, malah lebih dari itu apatah lagi yang membabitkan kepentingan umat Islam biarpun terpaksa menerima cercaan dari pelbagai pihak seperti mana yang berlaku di zaman pemerintahan Al Muzaffar Qutuz (1259-1260m) yang sedang dilanda kegawatan perang dengan tentera Tartar. Pemerintah ketika itu memohon pandangan Ulama' terutamanya dari As Syeikh Izzudin Abdul Salam (sultanul Ulama') bagi mengenakan cukai kepada rakyat bagi menampung kos peperangan sehingga ulama' tersebut dikritik oleh pemerintah sendiri.

5. Saya sendiri dalam pelbagai hal telah mengutarakan pelbagai teguran dan pandangan termasuk isu murtad dan konsert Sure/Jom Heboh dan IFC yang melibatkan pemerintah. Dalam hal ini, saya berkeyakinan bahawa pandangan yang diberikan adalah berdasarkan tugasan saya sebagai seorang mufti.

6. Perpaduan Umat Islam merupakan agenda penting yang diterapkan oleh Rasulullah SAW ketika mana baginda berhijrah ke Madinah seperti Firman Allah SWT :

Terjemahan : Sebenarnya orang-orang yang beriman itu adalah bersaudara, maka damaikanlah di antara dua saudara kamu (yang bertelingkah) itu; dan bertaqwalah kepada Allah supaya kamu beroleh rahmat. (10) - al Hujurat : 10

7. Saya menegaskan di sini bahawa, sebarang kenyataan yang telah saya keluarkan bukanlah untuk bermusuhan dengan mana-mana pihak apatah lagi dengan Mursyidul Am Pas, yang saya kenali dan menghormati pandangan beliau sebelum ini. Segala pandangan yang diberi adalah berdasarkan tanggungjawab saya sebagai mufti dan saya tidak pernah khuatir dengan apa-apa gelaran yang dilemparkan kepada saya.
 
 
aku colek maklumat ni dari blog ehem-ehem....di bawah...takde koje lain...asyik melayu..melayu..melayu...ceh................

No comments: