tendang Parti UMNO sejauh mata memandang....

Share it

KORANG MEMANG BEST SEBAB FOLLOW PARIT.COM

26 April 2011

Jika Begitu,mengapa ulama dipertahankan sehingga sekarang???

Terpanggil dengan macam2 pandangan dari semua sahabat,aku meraikannya....terpulang kepada diri anda menilai,adakah Ulama itu Ustaz?dokter?jurutera?mahupun buruh kasar....yang penting tiada lagi pewaris seumpama abang salehuddin ayub dan mahfuz...dua orang ni ditarbiah sedemikian rupa..dan cuba cari siapa ketua pemuda yg mempunyai tarbiah seperti mereka berdua???

Jika ada,aku tak risau langsung siapa yang nak jadi Pimpinan nanti,aku menilai apa yang aku dah nampak...bagaimana seorang setiausaha politik boleh memikirkan menjadi pimpinan...kita bekerja bukan untuk diberi jawatan atau berangan2 nk jadi pimpinan,cukup sekadar ada sedikit sumbangan kepda gerakan Islam,itu sudah memadai,biarlah golongan ustaz(lama-lama mereka ni juga akan terpilih menjadi ulama),dan pewaris para nabi ni yg memimpin kita....

Jika begitu,mengapa ulama dipertahankan sehingga sekarang?adakah sudah ada segelintir manusia mukmin merasakan banyak menyumbang maka aku layak jadi orang yg memimpin???ini adalah silap besar....berhati-hatilah apabila menghukum dan rasanya kita yang takde tarbiah umpama salehudin dan mahfuz ni,lupakan aje nk jadi pemimpin,biarkan ulama2 pelapis(TGNA pun sebelum jadi ulama,merupakan seorang ustaz juga,kalau kita perasan la)...

THX pada yg respon panjang lebar....

pandangan anda aku raikan seperti mendapar anak baru!...

PARIT.COM

20 March 2011

PIMPINAN PEMUDA AKAN DATANG TIDAK LAGI BERPEMIMPINKAN ULAMA!


 sekadar gambar kiasan kepada pemuda semua!!!....


Lebih kurang 3 minggu yang lalu aku ada dengar berita lobi-melobi dalam saf Dewan pemuda Pas Negeri Perak.....tapi aku rasa malas nak campur sangat...biasa la..lebih baik lone ranger je dulu...

Tapi ada perkara yang sedikit membimbangkan aku bila mana berita kali ni agak mengejutkan....kemungkinan dalam pemilihan pimpinan nanti,tiada lagi nama-nama ustaz di kedudukan pertama...terlalu banyak spekulasi dan kahbar angin yang sangat2 membimbangkan....rasanya kalau dalam saf pemuda dah takde ulama ataupun ustaz...pastinya yang ada tu cuma seorang profesor,doktor ataupun keturunan 'kerabat'...


tiada lagi ustaz-ustaz dan ulama2 pelapis...sedih..sedih.....
jika sekarang pun tak jaga perkara penting macam ni,tak hairan pemuda akan menyambung tradisi UMNo perjuangkan bangsa nanti....


susahnya memikirkan hala tuju pemuda nanti.....korang tengok le ...macam mana...aku dah dengar macam2.......lu pikir la sendiri!!!!


07 March 2011

AL MAKLUM!!!

...gambar ni takde kena mengena dgn apa yg aku nk sampaikan ni..harap maklum!


NO COMMENT...BLOG NI AKAN DI UBAH SUAI DALAM MASA TERDEKAT.HARAP MAKLUM....TAPI TUAN BLOG SIBUK SIKIT...MUNGKIN ADA SEDIKIT MALLAS KUT...HARAP ANDA DAPAT BERSABAR DENGAN TINGKAHLAKU PEMILIK BLOG YG SEDIKIT MISTERI DAN SIBUK NK BONGKAR KERJA2 ADUN PARIT...(NTAH ADA KE IDAK)....


DIHARAPKAN SETELAH BLOG NI DI UBAHSUAI DENGAN SESUKA HATI,KORANG AKAN LEGA LA HENDAKNYA..ADIOS....


PARIT.COM

04 February 2011

Lambat Bertindak Bawa Pulang Rakyat, Bermewah Untuk Lawatan Rosmah








SHAH ALAM 3 FEB: Ketua Sri Kandi PKR menyindir Datuk Najib Razak dan kerajaan Malaysia yang cepat mengatur perjalanan ke luar negara Datin Sri Rosmah Mansor yang menelan belanja ratusan ribu ringgit dengan begitu mudah, namum apabila melibatkan rakyat ia seolah-olah diketepikan.






Namun setelah didesak dan dikritik lantang beberapa pihak kerana lambat membawa pulang rakyat Malaysia di Mesir barulah ada tindakan daripada kerajaan.






Perkara ini jelas Siti Aisyah Shaik Ismail menunjukkan kerajaan tidak prihatin dan mengambil berat dengan keadaan para pelajar dan rakyat Malaysia di sana.






"Perjalanan Rosmah Mansor ke luar negara itu lebih tersusun dan lebih disegerakan tetapi bila bercakap soal rakyat yang kononnya menggunakan slogan rakyat didahulukan tapi kita tak lihat dalam konteks ini, rakyat kita di Mesir diutamakan terlebih dahulu," katanya lagi.










Beliau menambah Perdana Menteri harus peka dan juga menjawab isu ini kerana bukan isu yang melibatkan pelajar-pelajar sahaja tapi melibatkan nyawa dan masa depan mereka di sana.






"Kerajaan Malaysia pada peringkat awal tidak mengeluarkan kenyataan permulaan, kemudian pada peringkat setelah didesak dan dikritik baru mengeluarkan kenyataan bahawa belum lagi berada dalam keadaan genting dan selepas Selangor mengumumkan untuk memberikan bantuan kepada pelajar-pelajar di Mesir, kerajaan baru mengeluarkan kenyataan akan membawa pulang pelajar di Mesir tapi hanya menggunakan kapal tentera laut dan bukan pengangkutan yang lebih cepat dan efektif," katanya kepada Tv Selangor.






Aisyah juga mempertikaikan tugas duta kerajaan Malaysia di sana yang langsung tidak menunjukkan kredibiliti sebagai wakil kerajaan sedangkan Malaysia sepatutnya mengambil langkah proaktif dalam proses memindahkan mereka dengan kadar segera.






"Kita mempersoalkan Kerajaan Malaysia mengambil tegas isu ini kerana kita tahu bahawa sesebuah kerajaan itu dia mempunyai duta yang dihantar ke sesebuah negara dan kerana itu kita merasakan bahawa kerajaan itu mempunyai kabel yang kuat untuk melakukan transaksi pelajar-pelajar dari Mesir ke tanah air begitu cepat dengan mengikut prosedur lebih baik," katanya.






Sebelum ini, pelbagai negara mengambil tindakan membawa pulang rakyat mereka dari Mesir dengan menyewa atau menjadualkan pesawat ketika penunjuk perasaan semakin rancak mengadakan demonstrasi mendesak peletakan jawatan Presiden Hosni Mubarak.






Dua syarikat penerbangan China, Air China dan Hainan Air awal-awal lagi menjadualkan penerbangan membawa keluar rakyatnya dari Mesir.






Jepun pula, menyewa pesawat yang yang membawa 500 rakyatnya yang terkandas dari Kaherah ke Rom.






Amerika Syarikat (AS) dan Turki turut menawarkan untuk membawa pulang rakyat mereka dan syarikat penerbangan utama termasuk Lufthansa dan Air India berikrar menghantar lebih banyak pesawat ke Kaherah dan Iskandariah. - tvs
 
Arus Perjuangan

04 January 2011

BACA NI....

Jauhilah Sifal-sifat Munafik



Di awal surat Al-Baqarah, Allah Subhanahu wa Ta’ala menyebutkan tiga golongan manusia:
1. Kaum mukminin
2. Orang-orang kafir
3. Orang-orang munafik
Allah Subhanahu wa Ta’ala membeberkan kepada kaum mukminin di dalam ayat-ayat tersebut tentang kebusukan hati orang-orang munafik dan permusuhan mereka kepada kaum mukminin.
Allah Subhanahu wa Ta’ala menerangkan bahwa mereka adalah orang-orang yang berbuat kerusakan namun mengklaim sebagai orang yang melakukan perbaikan:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ لَا تُفْسِدُوا فِي الْأَرْضِ قَالُوا إِنَّمَا نَحْنُ مُصْلِحُونَ. أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ الْمُفْسِدُونَ وَلَكِنْ لَا يَشْعُرُونَ

Apabila dikatakan kepada mereka, “Janganlah kalian melakukan kerusakan di muka bumi.” Maka mereka berkata, “Kami hanyalah orang-orang yang melakukan perbaikan.” Ketahuilah, mereka adalah umat yang melakukan kerusakan namun mereka tidak mengetahuinya. (Al-Baqarah: 11-12)
Mereka adalah orang-orang dungu. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَإِذَا قِيلَ لَهُمْ ءَامِنُوا كَمَا ءَامَنَ النَّاسُ قَالُوا أَنُؤْمِنُ كَمَا ءَامَنَ السُّفَهَاءُ أَلَا إِنَّهُمْ هُمُ السُّفَهَاءُ وَلَكِنْ لَا يَعْلَمُونَ

Apabila dikatakan kepada mereka, “Berimanlah kamu sebagaimana orang-orang lain telah beriman.” Mereka menjawab, “Akan berimankah kami sebagaimana orang-orang yang bodoh itu telah beriman?” Ingatlah, sesungguhnya merekalah orang-orang yang bodoh (dungu), tetapi mereka tidak tahu. (Al-Baqarah: 13)
Allah Subhanahu wa Ta’ala akan memperolok mereka:

اللَّهُ يَسْتَهْزِئُ بِهِمْ وَيَمُدُّهُمْ فِي طُغْيَانِهِمْ يَعْمَهُونَ

“Allah akan (membalas) olok-olokan mereka dan membiarkan mereka terombang-ambing dalam kesesatan mereka.” (Al-Baqarah: 15)
Di antara bentuk balasan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala adalah ketika di hari kiamat nanti, sebagaimana Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

يَوْمَ تَرَى الْمُؤْمِنِينَ وَالْمُؤْمِنَاتِ يَسْعَى نُورُهُمْ بَيْنَ أَيْدِيهِمْ وَبِأَيْمَانِهِمْ بُشْرَاكُمُ الْيَوْمَ جَنَّاتٌ تَجْرِي مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهَارُ خَالِدِينَ فِيهَا ذَلِكَ هُوَ الْفَوْزُ الْعَظِيمُ. يَوْمَ يَقُولُ الْمُنَافِقُونَ وَالْمُنَافِقَاتُ لِلَّذِينَ ءَامَنُوا انْظُرُونَا نَقْتَبِسْ مِنْ نُورِكُمْ قِيلَ ارْجِعُوا وَرَاءَكُمْ فَالْتَمِسُوا نُورًا فَضُرِبَ بَيْنَهُمْ بِسُورٍ لَهُ بَابٌ بَاطِنُهُ فِيهِ الرَّحْمَةُ وَظَاهِرُهُ مِنْ قِبَلِهِ الْعَذَابُ. يُنَادُونَهُمْ أَلَمْ نَكُنْ مَعَكُمْ قَالُوا بَلَى وَلَكِنَّكُمْ فَتَنْتُمْ أَنْفُسَكُمْ وَتَرَبَّصْتُمْ وَارْتَبْتُمْ وَغَرَّتْكُمُ الْأَمَانِيُّ حَتَّى جَاءَ أَمْرُ اللهِ وَغَرَّكُمْ بِاللَّهِ الْغَرُورُ

(Yaitu) pada hari ketika kamu melihat orang mukmin laki-laki dan perempuan, sedang cahaya mereka bersinar di hadapan dan di sebelah kanan mereka, (dikatakan kepada meraka): “Pada hari ini ada berita gembira untukmu, (yaitu) surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai, yang kamu kekal di dalamnya. Itulah keberuntungan yang besar.” Pada hari ketika orang-orang munafik laki-laki dan perempuan berkata kepada orang-orang yang beriman: “Tunggulah kami supaya kami dapat mengambil sebagian dari cahayamu.” Dikatakan (kepada mereka): “Kembalilah kamu ke belakang dan carilah sendiri cahaya (untukmu).” Lalu diadakan di antara mereka dinding yang mempunyai pintu, di sebelah dalamnya ada rahmat dan di sebelah luarnya dari situ ada siksa. Orang-orang munafik itu memanggil mereka (orang-orang mukmin) seraya berkata: “Bukankah kami dahulu bersama-sama dengan kalian?” Mereka menjawab: “Benar, tetapi kalian mencelakakan diri kalian sendiri dan menunggu (kehancuran kami) dan kamu ragu-ragu serta ditipu oleh angan-angan kosong sehingga datanglah ketetapan Allah, dan kamu telah ditipu terhadap Allah oleh (setan) yang amat penipu.” (Al-Hadid: 12-14)
Di dalam ayat-ayat lainnya, Allah Subhanahu wa Ta’ala mengancam orang-orang munafikin dengan ancaman yang keras. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

أَلَمْ يَعْلَمُوا أَنَّهُ مَنْ يُحَادِدِ اللهَ وَرَسُولَهُ فَأَنَّ لَهُ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدًا فِيهَا ذَلِكَ الْخِزْيُ الْعَظِيمُ

“Tidakkah mereka (orang-orang munafik) mengetahui bahwasanya barangsiapa menentang Allah dan Rasul-Nya maka bagi dia neraka jahanam. Dia kekal di dalamnya dan itu adalah kehinaan yang besar.” (At-Taubah: 63)
Di dalam ayat yang lain:

وَعَدَ اللهُ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْكُفَّارَ نَارَ جَهَنَّمَ خَالِدِينَ فِيهَا

“Allah mengancam orang-orang munafik yang laki-laki dan perempuan serta orang-orang kafir dengan neraka jahanam. Mereka kekal di dalamnya.” (At-Taubah: 68)
Kelak mereka akan ada di kerak neraka yang terbawah:

إِنَّ الْمُنَافِقِينَ فِي الدَّرْكِ الْأَسْفَلِ مِنَ النَّارِ وَلَنْ تَجِدَ لَهُمْ نَصِيرًا

“Sesungguhnya orang-orang munafik itu (ditempatkan) pada tingkatan yang paling bawah dari neraka. Dan kamu sekali-kali tidak akan mendapat seorang penolong pun bagi mereka.” (An-Nisa: 145)
Banyak lagi nash dalam Al-Qur’an dan As-Sunnah yang menunjukkan keburukan orang-orang munafik dan ancaman bagi mereka. Sehingga seyogianya bagi seorang muslim untuk berhati-hati dari mereka dan juga menjauhi sifat-sifat mereka.

Pengertian nifaq (kemunafikan)
Kemunafikan adalah menyembunyikan kebatilan dan menampakkan kebaikan. Kemunafikan adalah penyakit hati yang berbahaya. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

فِي قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزَادَهُمُ اللهُ مَرَضًا وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ بِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ

“Dalam hati mereka ada penyakit, lalu ditambah Allah penyakitnya. Dan bagi mereka siksa yang pedih, disebabkan mereka berdusta.” (Al-Baqarah: 10)

Jenis nifaq (kemunafikan)
Ada dua jenis, yakni nifaq akbar (kemunafikan besar) dan nifaq asghar (kemunafikan kecil). Kemunafikan akbar yang disebut juga kemunafikan i’tiqadi (keyakinan) adalah menyembunyikan kekufuran dan menampakkan keislaman. Kemunafikan ini mengeluarkan pelakunya dari Islam.
Kemunafikan asghar yang disebut pula kemunafikan amali (amalan) adalah menampakkan lahiriah yang baik dan menyembunyikan kebalikannya. Pokok kemunafikan asghar kembali kepada lima perkara: Sering berdusta ketika berbicara, sering tidak menepati janji, jika berselisih melampaui batas, jika melakukan perjanjian melanggarnya, dan sering khianat jika diberi amanah.
Ibnu Rajab rahimahullahu berkata: “Kesimpulannya, kemunafikan asghar semuanya kembali kepada berbedanya seseorang ketika sedang sendiri dan ketika terlihat (bersama) orang lain, sebagaimana dikatakan oleh Hasan Al-Bashri rahimahullahu.” (Lihat Jami’ul ‘Ulum wal Hikam hal. 747)

Perbedaan kemunafikan kecil dan kemunafikan besar
Di antara perbedaan antara keduanya adalah:
1. Kemunafikan akbar pelakunya keluar dari Islam, adapun kemunafikan asghar tidak mengeluarkan dari Islam.
2. Kemunafikan akbar tidak mungkin bersatu dengan keimanan, adapun kemunafikan asghar mungkin ada pada seorang yang beriman.
3. Kemunafikan akbar pelakunya kekal di neraka, sedangkan kemunafikan asghar pelakunya tidak kekal di neraka.
(Lihat Kitabut Tauhid, Asy-Syaikh Shalih Al-Fauzan)

Bahaya kemunafikan asghar
Ibnu Rajab rahimahullahu berkata: “Kemunafikan asghar adalah jalan menuju kemunafikan akbar, sebagaimana maksiat adalah lorong menuju kekufuran. Sebagaimana orang yang terus-menerus di atas maksiat dikhawatirkan dicabut keimanannya ketika menjelang mati, demikian juga orang yang terus-menerus di atas kemunafikan asghar dikhawatirkan dicabut darinya keimanan dan menjadi munafik tulen.” (Lihat Jami’ul ‘Ulum wal Hikam)

Orang beriman senantiasa khawatir terjatuh ke dalam kemunafikan
Ibnu Mulaikah rahimahullahu berkata: “Aku mendapati tiga puluh orang sahabat Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, semuanya mengkhawatirkan kemunafikan atas dirinya.”
Umar bin Al-Khaththab radhiyallahu ‘anhu sampai bertanya kepada Hudzaifah radhiyallahu ‘anhu, apakah dirinya termasuk yang disebut oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam sebagai orang munafik.
Sebagian ulama menyatakan: “Tidak ada yang takut dari kemunafikan kecuali mukmin, dan tidak ada yang merasa aman darinya kecuali munafik.” (dibawakan oleh Al-Bukhari rahimahullahu dari Al-Hasan Al-Bashri rahimahullahu)
Al-Imam Ahmad rahimahullahu ditanya, “Apa pendapatmu tentang orang yang mengkhawatirkan atas dirinya kemunafikan?” Beliau menjawab, “Siapa yang merasa dirinya aman dari kemunafikan?” (Lihat Jami’ul ‘Ulum wal Hikam)

Jauhi sifat-sifat munafik
Kami akan sebutkan beberapa sifat kemunafikan amali yang telah disebutkan oleh Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam, karena kemunafikan amali inilah yang kadang dianggap remeh oleh sebagian kaum muslimin. Padahal kemunafikan amali sangatlah fatal akibatnya jika terus dilakukan seseorang. Sebagaimana dikatakan oleh Ibnu Rajab rahimahullahu: “Kemunafikan asghar adalah jalan menuju kemunafikan akbar, sebagaimana maksiat adalah lorong menuju kekufuran. Sebagaimana orang yang terus-menerus di atas maksiat dikhawatirkan dicabut keimanannya ketika menjelang mati. Demikian juga orang yang terus-menerus di atas kemunafikan asghar dikhawatirkan dicabut darinya keimanan dan menjadi munafik tulen.”
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
آيَةُ الْمُنَافِقِ ثَلَاثٌ؛ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا اؤْتُمِنَ خَانَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ
“Tanda orang munafik ada tiga: Jika bicara berdusta, jika diberi amanah berkhianat, dan jika berjanji menyelisihinya.”
Dari Abdullah bin Amr radhiyallahu ‘anhuma, dari Nabi Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
أَرْبَعٌ مَنْ كُنَّ فِيهِ كَانَ مُنَافِقًا خَالِصًا، وَإِنْ كَانَتْ خَصْلةٌ مِنْهُنَّ فِيهِ كَانَتْ فِيهِ خَصْلَةٌ مِنَ النِّفَاقِ حَتَّى يَدَعَهَا: مَنْ إِذَا حَدَّثَ كَذَبَ، وَإِذَا وَعَدَ أَخْلَفَ، وَإِذَا خَاصَمَ فَجَرَ، وَإِذَا عَاهَدَ غَدَرَ
“Empat perkara, barangsiapa yang ada pada dirinya keempat perkara tersebut maka ia munafik tulen. Jika ada padanya satu di antara perangai tersebut berarti ada pada dirinya satu perangai kemunafikan sampai meninggalkannya: Yaitu seseorang jika bicara berdusta, jika membuat janji tidak menepatinya, jika berselisih melampui batas, dan jika melakukan perjanjian mengkhianatinya.”
Hadits-hadits ini menunjukkan bahwa di antara perangai kemunafikan adalah:
1. Berdusta ketika bicara
Al-Hasan Al-Bashri rahimahullahu berkata: “Inti kemunafikan yang dibangun di atasnya kemunafikan adalah dusta.”
2. Mengingkari janji
3. Mengkhianati amanah
4. Membatalkan perjanjian secara sepihak
Perjanjian yang dimaksud dalam hadits ini ada dua:
1. Perjanjian dengan Allah Subhanahu wa Ta’ala untuk senantiasa beribadah kepada-Nya.
2. Perjanjian dengan hamba-hamba Allah Subhanahu wa Ta’ala, dan ini mencakup banyak perkara.
Oleh karena itu, seorang mukmin seharusnya senantiasa berusaha memenuhi perjanjiannya, terlebih lagi perjanjiannya dengan Allah Subhanahu wa Ta’ala. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ يَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا

“Di antara orang-orang mukmin itu ada orang-orang yang menepati apa yang telah mereka janjikan kepada Allah. Maka di antara mereka ada yang gugur. Dan di antara mereka ada (pula) yang menunggu-nunggu dan mereka tidak mengubah (janjinya).” (Al-Ahzab: 23)
Lain halnya dengan orang-orang kafir dan munafik. Mereka adalah orang-orang yang suka membatalkan secara sepihak serta tidak menepati perjanjian. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

الَّذِينَ يَنْقُضُونَ عَهْدَ اللهِ مِنْ بَعْدِ مِيثَاقِهِ وَيَقْطَعُونَ مَا أَمَرَ اللهُ بِهِ أَنْ يُوصَلَ وَيُفْسِدُونَ فِي الْأَرْضِ أُولَئِكَ هُمُ الْخَاسِرُونَ

“(Yaitu) orang-orang yang melanggar perjanjian Allah sesudah perjanjian itu teguh dan memutuskan apa yang diperintahkan Allah (kepada mereka) untuk menghubungkannya serta membuat kerusakan di muka bumi. Mereka itulah orang-orang yang rugi.” (Al-Baqarah: 27)
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

الَّذِينَ عَاهَدْتَ مِنْهُمْ ثُمَّ يَنْقُضُونَ عَهْدَهُمْ فِي كُلِّ مَرَّةٍ وَهُمْ لَا يَتَّقُونَ

“(Yaitu) orang-orang yang kamu telah mengambil perjanjian dari mereka, sesudah itu mereka mengkhianati janjinya setiap kalinya, dan mereka tidak takut (akibat-akibatnya).” (Al-Anfal: 56)
Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

وَمِنْهُمْ مَنْ عَاهَدَ اللهَ لَئِنْ ءَاتَانَا مِنْ فَضْلِهِ لَنَصَّدَّقَنَّ وَلَنَكُونَنَّ مِنَ الصَّالِحِينَ. فَلَمَّا ءَاتَاهُمْ مِنْ فَضْلِهِ بَخِلُوا بِهِ وَتَوَلَّوْا وَهُمْ مُعْرِضُونَ. فَأَعْقَبَهُمْ نِفَاقًا فِي قُلُوبِهِمْ إِلَى يَوْمِ يَلْقَوْنَهُ بِمَا أَخْلَفُوا اللهَ مَا وَعَدُوهُ وَبِمَا كَانُوا يَكْذِبُونَ

Dan di antara mereka ada orang yang telah berikrar kepada Allah: “Sesungguhnya jika Allah memberikan sebagian karunia-Nya kepada kami, pastilah kami akan bersedekah dan pastilah kami termasuk orang-orang yang shalih.” Maka setelah Allah memberikan kepada mereka sebagian dari karunia-Nya, mereka kikir dengan karunia itu dan berpaling, dan mereka memanglah orang-orang yang selalu membelakangi (kebenaran). Maka Allah menimbulkan kemunafikan pada hati mereka sampai kepada waktu mereka menemui Allah, karena mereka telah memungkiri terhadap Allah Subhanahu wa Ta’ala apa yang telah mereka ikrarkan kepada-Nya dan juga karena mereka selalu berdusta. (At-Taubah: 75-77)

Wajib hukumnya memenuhi perjanjian dengan hamba Allah Subhanahu wa Ta’ala
Ibnu Rajab rahimahullahu menyatakan: “Mengingkari (mengkhianati) perjanjian adalah haram dalam semua perjanjian seorang muslim dengan yang lainnya walaupun dengan seorang kafir mu’ahad. Oleh karena itu, Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
مَنْ قَتَلَ مُعَاهَدًا لَمْ يَرِحْ رَائِحَةَ الْجَنَّةِ وَإِنَّ رِيحَهَا تُوجَدُ مِنْ مَسِيرَةِ أَرْبَعِينَ عَامًا
“Barangsiapa membunuh kafir mu’ahad tidak akan mencium bau surga padahal wanginya surga tercium dari jarak 40 tahun perjalanan.” (HR. Al-Bukhari no. 3166) [Lihat Jami’ul ‘Ulum wal Hikam hal. 744]
Ibnu Rajab Al-Hanbali rahimahullahu juga menyatakan: “Adapun perjanjian di antara kaum muslimin maka keharusan untuk memenuhinya lebih kuat lagi, dan membatalkannya lebih besar dosanya. Yang paling besar adalah membatalkan perjanjian taat kepada pemimpin muslimin yang (kita) telah berbai’at kepadanya.”
Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda:
ثَلَاثَةٌ لَا يُكَلِّمُهُمْ اللهُ وَلَا يَنْظُرُ إِلَيْهِمْ وَلَا يُزَكِّيهِمْ وَلَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ: ...وَرَجُلٌ بَايَعَ رَجُلًا لَا يُبَايِعُهُ إِلَّا لِلدُّنْيَا فَإِنْ أَعْطَاهُ مَا يُرِيدُ وَفَى لَهُ...
Tiga golongan yang tidak akan diajak bicara oleh Allah Subhanahu wa Ta’ala di hari kiamat nanti, tidak akan disucikan, dan mereka akan mendapatkan azab yang pedih –di antaranya: “Seorang yang membai’at pemimpinnya hanya karena dunia, jika pemimpinnya memberi apa yang dia mau dia penuhi perjanjiannya dan jika tidak maka dia pun tidak menepati perjanjiannya.” (HR. Al-Bukhari no. 2672, Muslim no. 108)

Berhati-hatilah dari berbagai bentuk kemunafikan
Ibnu Taimiyah rahimahullahu berkata: “Sebagian orang mengira kemunafikan hanyalah ada di zaman Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam saja, tidak ada kemunafikan setelah zaman beliau. Ini adalah prasangka yang salah. Hudzaifah radhiyallahu ‘anhu berkata: ‘Kemunafikan pada zaman ini lebih dahsyat dari kemunafikan di zaman Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam.’ Mereka berkata: ‘Bagaimana (bisa dikatakan demikian)?’ Beliau menjawab: ‘Orang-orang munafik di zaman Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menyembunyikan kemunafikan mereka. Adapun sekarang, mereka (berani) menampakkan kemunafikan mereka’.”
Asy-Syaikh Rabi’ bin Hadi Al-Madkhali berkata: “Kemunafikan sekarang ini banyak terjadi pada pergerakan politik, sebagaimana telah dipersaksikan oleh sebagian mereka. Sebagian mereka menyatakan: ‘Aku tidak pernah tahu ada politikus yang tidak berdusta.’ Sebagian bahkan menyatakan: ‘Sesungguhnya politik adalah kemunafikan.’ Sehingga kebanyakan politikus terkena kemunafikan amali dalam partai-partai politik.”
Beliau juga menyatakan: “Di antara tanda kemunafikan amali adalah ber-wala’ (berloyalitas) dengan ahlul bid’ah serta membuat manhaj-manhaj berbahaya dalam rangka melawan dan meruntuhkan manhaj Ahlus Sunnah wal Jamaah.” (Syarh Ushulus Sunnah)

Penutup
Saudaraku sekalian…
Allah Subhanahu wa Ta’ala memerintahkan agar kita bersikap keras dan menjauhi orang-orang munafik serta menjadikannya sebagai musuh. Allah Subhanahu wa Ta’ala berfirman:

يَاأَيُّهَا النَّبِيُّ جَاهِدِ الْكُفَّارَ وَالْمُنَافِقِينَ وَاغْلُظْ عَلَيْهِمْ

“Wahai Nabi, jihadilah orang-orang kafir dan munafikin serta bersikap keraslah kepada mereka.” (At-Tahrim: 9)
Dalam ayat yang lain:

هُمُ الْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ

“Mereka (orang-orang munafik) adalah musuh maka hati-hatilah dari mereka…” (Al-Munafiqun: 4)
Maka, sepatutnya seorang muslim menjauhkan diri dari amalan dan sifat-sifat musuh mereka, serta menjauhkan diri dari semua perkara yang akan menjatuhkan dirinya ke dalam kemunafikan, seperti politik praktis dan berbagai jenis kebid’ahan. Nas’alullah al-’afwa wal afiyah.


PARIT.COM

20 November 2010

ZAID SAMA SEPERTI ANWAR IBRAHIM?BIO BETUL TAJUK TU....

Zaid umpama satu ujian untuk PKR.Baru sertai PKR sudah mampu untuk buatkan PKR kacau bilau.(sebenarnya takde ape pun)Tapi bagi aku,tindakan Zaid ni pastinya memberikan satu peringatan kepada PKR khususnya untuk membenarkan orang politik sertai mereka.Jika orang biasa kemungkinan sebegini tidaklah memberi kesan sangat.Paling kuat pun boleh mengurangkan undi setempat{dun/parlimen).Sedangkan Zaid sudah boleh memcahkan PKR kepada beberapa bahagian pengikut.Bukankah ini merbahaya kepada PKR,kesannya kepada PAS dan DAP agaknya tidak seberapa.

Anggaplah cabaran dari Zaid ini satu lumrah perjuangan yang perlu dihadapi secara berhujjah dan tak perlu melakukan 'pukul curi'.Zaid cuba menjadi seperti Anwar Ibrahim,sedangkan pengalaman politik mereka adalah terlalu berbeza.Zaid tidak mengalami apa yang dihadapi Anwar pada tahun 1998.Zaid hanya mengalami sedikit pengalaman politik yang tidak mencabar,malah seolah-olah dilindungi pihak tertentu dalam kerajaan.Susah nak memikirkannya?Memang itulah lumrah politik tanahair,jika kita tidak biasa dengannya,mana mungkin kita boleh memikirkannya.

Bagi aku,Zaid cuba mencari identitunya sendiri,dan biarkan dia dengan cara hidupnya,jika dia berada dalam kebenaran,mengapa kita perlu takut,demokrasi sebegini perlu dipupuk dalam PKR.Tapi jika ada niat yang  jahat,biasanya tidak kekal lama,malah mungkin bersifat sementara dan tidak relevan lagi.sedangkan PKR masih bertahan 12 tahun.Pastinya jauh panggang dari api.

PARIT.COM

17 November 2010

TERISTIMEWA UTK KERAJAAN MALAYSIA


ADAKAH ANAK-ANAK ANDA TIDAK BOLEH JADI BEGINI???

30 October 2010

MB KESAYANGAN HARUSSANI....



 Kerja Zambry -    PARIT.COM

BURUK SIKU

    Larangan Menarik Balik Sedekah

Dari Abdullah bin Umar r.a katanya:”Bahawasanya Umar bin al-Khattab telah bersedekah kuda fi sabilillah . Kemudian didapatinya kuda itu dijual orang dan dia bermaksud hendak membelinya. Namun sebelum itu dia pergi menemui nabi meminta nasihat baginda. Nabi bersabda kepadanya:” Janganlah engkau ambil kembali sedekahmu.”
 
(al-Bukhari)
Huraian :
Orang yang paling hebat dan paling kuat adalah orang yang bersedekah tetapi tetap mampu menguasai dirinya, sehingga sedekah yang dilakukannya bersih, tulus, dan ikhlas tanpa adanya unsur-unsur untuk menunjuk-nunjuk ataupun keinginan untuk diketahui oleh orang lain. Ini disebabkan naluri manusia sebenarnya selalu rindukan pujian, penghormatan, penghargaan, ucapan terima kasih dan sebagainya. Bahkan di hati kita pun selalu terdetik untuk mempamerkan segala apa yang ada pada diri kita ataupun segala apa yang boleh kita lakukan. Apalagi jika yang ada pada diri kita atau yang sedang kita lakukan itu berupa kebaikan. Manakala menarik balik sedekah pula adalah satu perbuatan yang disifatkan oleh rasulullah s.a.w di dalam sebuah hadith sebagai memakan semula sesuatu yang telah dimuntahkan oleh seseorang. Ini menunjukkan bahawa ia adalah perbuatan yang buruk dan amat memalukan Sesungguhnya sedekah adalah penolak bala, penyubur pahala, dan melipatganda rezeki seseorang; sebutir benih menumbuhkan tujuh tangkai, yang pada tiap-tiap tangkai itu terjurai seratus biji. Ertinya, Allah yang Maha Kaya semestinya akan membalas setiap sedekah itu hingga tujuh ratus kali ganda.
 

27 October 2010

APE KE HE YOP!???

Aku pelik betul la....sejak beberapa minggu ni,elektrik kat rumah ni macam tak cukup 'power' je...ada masa-masa boleh padam sendiri,tv elok pulak tu....

Ape ke henye yop!???udoh tak mandang apinye!!!.Bil aku bayo,memang le kekadang tu mis sampai 2 bulan,tapi idok pernoh aku tak bayo....bayangkan sedap-sedap menulis ni,tetibe je padam PC ni he...hangin yop!!!..kalo aku nulih sikit takpe juge,ni beratus ayat...letih korjenye...
Sambil-sambil aku komplen api Malaysia ni,nak juge aku ulas PRK Galas....Ade orang tue kat kampung aku kate,kita susah nak menang.KITE tu sape'PAS ke PR...kalau PR memang pun susah nak menang,tapi kalau PAS,insya ALLAH...kemenangan di tangan ALLAH...

Aku doakan kejayaan batalion perang PR kat sana....aku memang tak daya nak ke sana...ate..asyik dengan koje je...bile nak kempen nye....Aku kempen kat blog dah le....bio le oang lain pulok kempen  kat sana...ikut le mana kelebihan kite masing-masing...

Tapi...aku berani kate...yang tinggal di GALAS cume 51% PR dan 49% BN....yang lebih aku tak reti nak komen...ok....aaaa....ade satu bende lagi,member aku ada bagitau aku supaya slowdown sikit he kat tempat dia(PARIT le tu),ntah le ape ke henye???...iye le yop....aku cume nak ngabokan je...geram aku nengok nye...tapi udoh mike cakap macam tu...ape aku nak komen lagi...ape-ape he yop PARIT,boleh IGM aku ek?...aku standby any time untuk PR kite ni....time to solat..dah solat ke?


PARIT.COM

25 October 2010

HENTIKAN JADI BARUA UMNO.

Nampaknya Dango Mamamat udah tak berani cerita lebih-lebih(sebab takde bukti).Itule pasainye teman ngabokan,mike tu mecah belah PR,hentikan le kerje jahat macam ni....merugikan PAS je....merugikan PKR...

Cerita kedai kopi ni,setakat sembang deras je,bukti takde...yang kita lak,sambung menyambung dlm blog...kalo lawan UMNO lain ke halnye....

Identiti blogger tu teman dah kenal pasti...mike bukanjauh dari Seri Iskandar....kalo ada yang repot polis kang,naye je muke masuk TV/surat kabor...

Udoh le berita kedai kopi,takde bukti,mike lak bukan orang UMNO(nanti aku panggil tali barut marah pulak)....udoh le tu yop!!!


PARIT.COM

Penyokong Umno tumbuk pegawai kerajaan




Haji Anuar Hashim, Pegawai Perhubungan di Pejabat Ketua Menteri berkata sikap penyokong UMNO yang menyerang seorang Pengawai Penyelaras kurang bijak dan tidak bertamaddun.
Pada 18 Okt 2010, sekumpulan penyokong UMNO yang berjumlah lebih dari 50 puluh orang telah cuba merosakkan rancangan Pegawai Penyelaras, Latif Abdullah dan Ustaz Roshidi untuk mengedarkan terbitan buletin Kerajaan Pulau Pinang, Suara CAT.

Seorang dari mereka yang dikenali sebagai Zuri telah menumbuk Latif di pipi kiri dan kanan. Walaupun Latif cuma bersabar, dia diserang lagi dengan tendangan lutut. Anggota polis yang bertugas menjaga lalu-lintas di jalanraya telah cuba merenggangkan keadaan. Di dalam pergelutan itu, Latif telah terjatuh ke dalam longkang. Akibatnya, butang baju dia tertanggal dan kakinya luka.

Latif telah membuat laporan polis dan dia ditemani anggota polis ke hospital untuk pemeriksaan.

Haji Anuar dan Latif berharap Adun DUN Bertam akan memberi nasihat kepada penyokong UMNO mereka supaya jangan bertindak kasar begini di masa hadapan.
-malaysia-today

14 October 2010

TBO,TEMAN TERSINGGUNG DENGAN PENULISAN MIKE....

PKR  dan Pas Bota ada masalah???biao bebeno yop!setahu aku PKR yang banyak bagi masalah,tapi yang dimaksudkan bukan partinya bermasalah,ahlinye tu ha....bermasalah sesaje......PKR ok...tapi bebudak yang jaga dia tu ha.....pimpinan ok,tapi anak buah dibawah tu haaa....ate.....aku rase deme orang PKR pun sedo...deme tak dapat nak bantu PAS pun dalam PRU...idok sape pun yang kecoh...bile ada program Pakatan Rakyat je....haram tenaga kerje PKR ni nak bantu...dibio je deme orang PAS dan bebudak UNIT AMAL terkontang-konteng jaga jalan,jaga parking....

Idok sape pun kecoh ngatekan PKR tak nak tolong....keme tahu PKR ni baru YOP!,memang susah nak panggil buat keje,idok keme heran,malah keme bagi peluang supaye PKR ni beruubah la hendaknye....idok ngape bio keme keje dulu,keme sanggup ngajo camana nak nak buat koje kat orang PKR...idok sape nak layan keme yang koje untuk Islam ni...

Jangan le mudah sangat percaye cakap2 kedai kopi ni,deme memang nak PKR dan PAS ni bio buat hal masing2..senang UMNO nak buat koje...idok gitu?oleh itu teman sarankan,tak kire le PAS ke PKR ke....kome le tunjang perubahan politik Malaysia....bio kita ni berbeze pandangannye...tapi idok pulak kite ni sanggup nengok PKR dan PAS ni gaduh memanjang.Sebenonye yang banyak tak faham politik ni,bebudak bawah ni he,deme baru mule nak kenal politik...bio le silap sikit2 tu...ape nk simpan dalam hati...

Teman

28 September 2010

UMNO DAN APCO + GENG SONGKOK SENGET(PERKASA)

 wajah ensem pejuang bangsa(kuat lawan islam ni)





 muda-mudi kelahiran UMNO(ntah le anak sape)





 beruk lagi pandai dan tahu islam itu dari Allah dibandingkan ngan UMNO





Melayu(kafir) dan melayu(islam)....kedua-duanya tetap sama bangsa.....warna kulit yang sama....hidung yang hampir sama......tapi kenapa tuhan tu jadikan kita ni dalam bangsa pun bermacam-macam agama...ada yang Islam,buddha,kristian,yahudi(ada ke melayu yahudi?),hindu..dan macam-macam agama....tapi kenapa hanya dalam bangsa Allah suruh bersuai kenal?....

Inilah yang membezakan di antara haq dan yang bathil....yang benar dan yang salah....jika mantan PM,Mshathir sibuk menyalahkan PAS kerana tak mahu bersama UMNO,aku tertanya-tanya juga,nak  bersatu  atas dasar apa?satu Malaysia(dasar yang sesat)?tentu Islam tak bagi..bersatu atas akidah bangsa ni cenderung nak buat zalim je...tu pasal PERKASA pasang songkok tinggi(sengetkan sikit)....cina pakai songkok elok je tak senget..

Umno...nak bersatu je mesti bangsa melayu....tapi korang tengok gerak kerja umno memerintah...bercampur baur,maksiat ibadat...mungkar dan amal....macam ni mana leh sheikh!!!!Tuan Guru Nik Abdul Aziz,berulang kali ingatkan tak leh nak  bersatu atas akidah bangsa ni...tapi UMNO mana leh ikut...pasal kalau ikut PAS punya dasar(Islam),mampus la 'jerung-jerung' dalam UMNO.....

UMNO kalau jalan betul,la ni budak-budak muda tak gila maksiat,jenayah yang semakin kejam dan manusia dah takde cerita lain,nak isi perut,nak isi perut dan nak isi perut..itu le yang dia ajar oleh UMNO dulu kini dan selamanya.....

AKU USTAZ KE,KORANG USTAZ?


 gambar ni takde kaitan ngan tajuk ye....jambul terkeluar tu mufti pun tak berani tegur....jangan main-main hoooo...geli aku nengok jambul tu...




Aku hairan la,pasal apa ustaz-ustaz kat Malaysia ni takut benar nak berjuang bersama PAS.Pelik kan?Mengaji tinggi-tinggi,belajar tak kira masa,kehulu dan kehilir mencari ilmu,last-last tak mau berjuang dengan PAS.

Kalau ustaz-ustaz UMNO tu aku tak heran sangat,tapi yang ni ustaz dari PAS,fikrah PAS dan darah daging PAS.Takkan nak berjuang secara 'sir' kut?Takut hilang 'kerja' ke?kalau alasan macam tu yang diberi,nampak sangat ustaz-ustaz ni tak percaya rezeki Allah.

Sepatutnya orang macam mereka lah yang duduk saf paling depan,bukan orang macam aku atau korang tu.Mungkin inilah kebenarannya,yang nak berjuang tu tak ramai,yang benar-benar beriman tu tak ramai,jadi yang ramai tu orang tak beriman....dan aku suka duduk di kalangan orang yang tak ramai tu....

Jadi...korang fikir la sendiri,sampai bila benda macam ni akan berlaku,tak jauh pun depan mata kita je.......
PARIT.COM